Vývoj (statistika) hledanosti a prodejnosti palivového dřeva od roku 2020 do 2024

Z grafu “hledanosti” palivového dřeva na českém internetu (zdroj: Google) vyplývá to, co mnozí prodejci již tušili. Pokles v roce 2024.

Roky 2020–2022

Toto období bylo charakteristické standardní sezónou, podobně jako roky předtím.

Roky 2022–2023

Od března 2022 došlo k výraznému nárůstu poptávky po palivovém dřevu, což bylo způsobeno i válkou na Ukrajině. Zdražily se energie a lidé, v obavách z nejistoty, se začali předzásobovat dřevem na několik let dopředu. Toto předzásobování mírně pokračovalo až do konce roku 2024. V těchto letech vzniklo také mnoho nových prodejců, kteří začali nabízet palivové dřevo. Během tohoto období také šla cena vlákniny a kulatiny strmě nahoru.

Rok 2024 a jeho výkyvy

Od roku 2024 začaly ceny energií klesat, byly spuštěny dotační programy na výměnu kotlů za šetrnější a úspornější zdroje tepla.

Od září 2024 je navíc v platnosti zákaz používání kotlů první a druhé emisní třídy.

Noví prodejci, kteří se objevili v letech 2022–2023, se podíleli na zmenšujícím se podílu trhu a mnozí z nich již zanikli kvůli celkovému poklesu zákazníků, kteří přestali palivové dřevo vyhledávat.

Kvůli těmto faktorům se dá říci, že rok 2024 představuje pro prodejce palivového dřeva zatím nejhorší rok z hlediska prodejnosti. Mnozí zákazníci mají stále zásoby dřeva z předchozích let. Tento rok není ani o cenách za palivové dřevo – cena vlákniny a kulatiny postupně klesá.

Mnozí prodejci také nakoupily v roce 2023 za drahé ceny a nechtěli se vzdát zisku, tak dřevo prodávali za relativně drahé ceny i když ceny nákupů byly cca na polovině.

Na Dřevovakci.cz jsme tento trend také zaznamenali, ale z našich analýz vyplývá, že stále více zákazníků hledá svého regionálního prodejce palivového dřeva právě na platformách, jako je Dřevovakci.cz. Naši “vaši” zákazníci mají záruku poctivého prodejce, za kterým stojí portál Dřevovakci, jenž jim pomůže s výběrem toho nejlepšího prodejce v jejich regionu. Popřípadě vyřeší problém v případě reklamace. Takový zákazník, bude pokud bude spokojen věrný vaší firmě i do dalších let.

Jak vidí prodej palivového dřeva v roce 2025 analytik?

Podle analytika Mgr. Romana Ludina se v roce 2025 očekává oživení ekonomiky, což by mělo vést k postupnému nárůstu poptávky po palivovém dřevu. Lidé již nebudou mít takové zásoby dřeva jako v předchozích letech, a to by mělo podpořit obnovení poptávky. Na druhou stranu zákazníci, kteří objednávají dřevo s předstihem, aby jim stačilo vyschnout, začnou s nákupy už od března, kdy začínají vyklízet a připravovat své dřevníky na novou topnou sezónu.

Prodej palivového dřeva už ale nebude vypadat tak, jako tomu bylo dříve. Zákazníci, kteří dříve objednávali 15–20 PRMS na celou topnou sezónu, budou stále častěji nahrazováni těmi, kteří si objednají kolem 6 – 10 PRMS štípaného dřeva. Po zateplení domů nebo výměně kotlů nebudou potřebovat tolik dřeva. Další skupinou zákazníků jsou majitelé malých satelitních domků, kteří používají dřevo jen pro příležitostné topení. Tito zákazníci často mají dřevo přes léto na zahradě či dvorku spíše jako dekoraci, než že by ho intenzivně využívali.

Očekávám, že někteří menší prodejci palivového dřeva s malou základnou zákazníků zaniknou nebo minimálně omezí svůj provoz. Na druhou stranu, ti prodejci, kteří fungují celoročně, budou mít výhodu a mohou si udržet a vylepšit své místo na trhu.

Poslední dobou si zákazníci stále více nárokují rychlé dodání a mají očekávání, že objednání palivového dřeva bude stejně snadné jako objednávka balíčku z e-shopu, který dorazí během několika dní.

Osobně se domnívám, že poctiví prodejci, kteří si zakládají na dlouhodobých vztazích se svými zákazníky, budou mít i nadále stabilní klientelu. Udržet si zákazníka po několik let je nejlepší marketingová strategie. Rádi uvítáme, když prodejci dřeva využijí portál Dřevovakci k tomu, aby se představili svým zákazníkům a ukázali, že jsou připraveni jim nabídnout své služby.